'Mr. Mind Map, vagyis Tony Buzan a 2006-os londoni Education Show-n tartott előadásában egy, az emberi kreativitás és az életkor viszonyát vizsgáló kutatásra hivatkozva, pedagógusok előtt arról beszélt, hogy míg az óvodások kreativitásszintje 90-95%, addig az általános iskolásoké 70-75%, a gimnazistáké 40-50%, az egyetemistáké 20-25%, végül pedig a felnőtteké 10% alatt van."
Az embert nem a gondolkodás tette emberré, hanem az előrevivő kreatív gondolkodás, amelynek lényege az újdonságérték és a használhatóság. Nemcsak a történelmi léptékű tévedések hosszú sora, de mindennapjaink apró tanulságai is folyamatosan azt bizonyítják, hogy nem a gondolkodás kerül sokba, hanem annak a hiánya.
A kreatív problémamegoldás az, amikor tudatosan elkerüljük a jól bejáratott gondolkodási főútvonalat, miközben az ötlethez vezető utat nem ismerjük.
Az eredményes és élvezetes problémamegoldás alapfeltétele a két agyféltekés gondolkodás. A bal agyféltekés gondokodásra koncentráló oktatás, és az ember gyárilag két agyféltekés mivoltának paradoxonát magunk is feloldhatjuk, ha a szabályozott kreatív problémamegoldó módszerek alapján kialakítjuk egyéni gondolkodási technikáinkat.
A kreatív problémamegoldó módszerek nemcsak az alkotás különböző területein, hanem a magánéletben és a munka világában is rendkívül hasznosak.